Algemene voorwaarden
ARTIKEL 1 – ORDERBEVESTIGING
1.1. Onze algemene verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten die door of met onze firma worden gesloten, met uitsluiting van de aankoopvoorwaarden van de klant, behoudens schriftelijk en uitdrukkelijk akkoord van onzentwege.
1.2. Tenzij anders uitdrukkelijk overeengekomen gelden onze offertes slechts gedurende 3 maanden.
1.3. Een bestelling is slechts bindend indien ze door ons uitdrukkelijk en schriftelijk wordt aanvaard.
ARTIKEL 2 – PRIJS
2.1. De prijs is deze zoals op de offerte vermeld, tenzij onze firma zich genoodzaakt ziet deze aan te passen aan de evolutie van zijn vaste en/of variabele kosten ten gevolge van wijziging in de structuur ervan (grondstoffen, lonen, energie …). De eventuele prijsherziening zal geschieden overeenkomstig de wettelijk toegelaten normen.
In dit geval geldt de nieuwe prijs zoals vermeld op de voorzijde van de factuur.
2.2. De prijs is exclusief B.T.W.
2.3. De prijs geldt exclusief levering, vervoer en verzekeringskosten.
2.4 Eventuele bijkomende prestaties, zoals kraanwerken, stroomvoorziening en -verbruik, watervoorziening en -verbruik, zullen afzonderlijk worden gefactureerd.
ARTIKEL 3 – LEVERINGSTERMIJNEN
3.1 Onze goederen en werken worden naar best vermogen geleverd binnen de termijn zoals op de offerte ter indicatie vermeld, rekening gehouden met de gebruikelijke tolerantie eigen aan de aard van de handel en de uit te voeren werken.
3.2 Indien de klant de goederen moet afhalen en hij hierbij in gebreke is, kan een bewaarloon worden aangerekend. Ondertussen draagt de klant het risico.
ARTIKEL 4 – MEERWERKEN
Indien, gedurende de uitvoering door één of andere omstandigheid, meerwerken dienen uitgevoerd te worden, zal onze firma, vooraleer deze werken aan te vatten, de klant hiervan schriftelijk op de hoogte stellen, met bijgaande prijsberekening. Bij gebreke aan verzet van de klant binnen de door onze firma aangegeven termijn, wordt de klant geacht met het prijsvoorstel akkoord te gaan.
ARTIKEL 5 – INSPECTIE EN CONFORMITEIT
5.1. De klant hoort de goederen en de afgewerkte opdrachten onmiddellijk in ontvangst te nemen en na te zien. Klachten dienen bij aangetekend schrijven te worden gesignaleerd aan onze firma binnen de 8 kalenderdagen na de levering en dit op straffe van verval.
5.2. Onze firma is niet verantwoordelijk voor problemen ingevolge verkeerd en/of oneigenlijk gebruik, problemen ingevolge overmacht, en ingevolge de daad, het nalaten of de opzettelijke fout van de klant of zijn aangestelden.
5.3. Verborgen conformiteitsgebreken kunnen slechts tot vergoeding aanleiding geven indien zij met bekwame spoed zijn opgespoord en binnen de 8 kalenderdagen te rekenen vanaf de ontdekking ervan worden ingediend bij aangetekend schrijven en de goederen inmiddels niet in behandeling werden genomen of werden verwerkt en dit op straffe van verval.
5.4. De eventuele vergoeding zal de prijs van de niet-conforme goederen en de afgewerkte opdrachten niet overschrijden.
5.5 Onze werken kunnen pas worden geïnstalleerd als de hiervoor gereserveerde ruimten zijn voltooid en het metselwerk, pleisterwerk en tegelwerk volledig droog zijn. Voor schrijnwerken geldt dat het gedrag van hout hangt voornamelijk af van de vochtigheidsgraad in de ruimte waar het schrijnwerk wordt geplaatst. Onze firma kan niet aansprakelijk worden gesteld voor vervorming, kromtrekken of krimpen van hout als gevolg van schommelingen in de vochtigheidsgraad.
ARTIKEL 6 – EIGENDOMSOVERDRACHT EN LEVERING
6.1. De geleverde goederen blijven onze eigendom tot volledige betaling van de prijs, zowel in hoofdsom, intresten als kosten, en de bijkomende prestaties, zelfs indien deze goederen werden gewijzigd of geïncorporeerd. Niettegenstaande dit eigendomsvoorbehoud worden de risico’s overgedragen op de klant op het ogenblik van de levering.
6.2. De levering gebeurt EX WORKS/AF FABRIEK.
6.3 Onze firma blijft exclusief eigenaar van de door haar opgemaakte ontwerpen, plannen, tekeningen, beschrijvingen, maquettes, ed.
ARTIKEL 7 – BETALING
7.1. De prijs is betaalbaar binnen de 30 kalenderdagen vanaf de factuurdatum.
7.2 Behoudens anderszins schriftelijk overeengekomen, is de prijs betaalbaar in de volgende schijven:
- 30 % bij de ondertekening van onze offerte
- 30 % bij aanvang van de werken
- 40 % uiterlijk op vervaldatum van onze slotfactuur
7.3. In geval van niet-betaling of laattijdige betaling zal de prijs van rechtswege en zonder dat enige ingebrekestelling nodig is, worden verhoogd met een forfaitaire vergoeding van 10%, met een minimum van 100 EUR, wat overeenkomt met de hinder die onze firma ondergaat, en met de in dit verband gemaakte administratiekosten, met uitsluiting van de gerechtskosten en de kosten en erelonen van de door onze firma aangestelde raadsman. Daarenboven is, van rechtswege en zonder dat enige ingebrekestelling nodig is, een nalatigheidsintrest verschuldigd, die zal berekend worden overeenkomstig de Wet van 2 augustus 2002 inzake de betalingsachterstand bij handelstransacties.
7.4. Elke niet-betaling van een factuur op de vervaldatum of elke wanbetaling brengt de eisbaarheid mee van de, zelfs niet vervallen, facturen die op dat moment reeds werden opgesteld en overgemaakt aan de klant en doet elke betalingsfaciliteit of korting bij contante betaling voor de toekomst automatisch vervallen.
7.5. Onverminderd hetgeen bepaald is in art. 5 moet in geval van betwisting de factuur, op straffe van verval, op gemotiveerde manier geprotesteerd worden binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst ervan per aangetekend schrijven.
7.6 Bij niet-betaling op de vervaldag behouden wij ons het recht voor om éénzijdig de uitvoering van alle lopende bestellingen te schorsen en zonder dat dit voor de klant aanleiding zal kunnen zijn om schadevergoeding te vorderen.
ARTIKEL 8 – HERZIENINGSBEDING
De door onze firma opgegeven prijzen zijn inclusief taksen en kosten en kunnen bij iedere factuur worden aangepast volgens een formule, waarbij rekening gehouden wordt met de stijging van de prijs van de materialen en van de uurlonen in de periode vanaf de datum van het sluiten van de overeenkomst en de factuurdatum. Ingevolge deze berekening wordt de prijs in dezelfde verhouding aangepast. Het feit dat deze prijsaanpassing niet wordt doorgevoerd op het moment dat dit zou kunnen impliceert geenszins dat van de verdere prijsherzieningen afstand zou gedaan worden en dat de prijsherziening niet retroactief kan worden toegepast en gevorderd.
Ingeval van fundamentele wijziging van de omstandigheden en/of voorwaarden, die niet toe te schrijven zijn aan onze firma en ten gevolge waarvan de contractuele verplichtingen van onze firma op onbillijke wijze zouden verzwaren, verbinden de partijen er zich toe de voorwaarden van de overeenkomst opnieuw te onderhandelen teneinde gezamenlijk tot een billijke oplossing te komen voor het verder zetten van de overeenkomst.
ARTIKEL 9 – OVERMACHT
Elk geval van overmacht of toeval bevrijdt onze firma van rechtswege van om het even welke verbintenis, zonder dat onze klant aanspraak zal kunnen maken op schadevergoeding. Ingeval onze firma afhankelijk is, voor het nakomen van haar verplichtingen, van bijvoorbeeld de leveringen door een derde firma, dan zijn deze bepalingen eveneens toepasselijk ingeval van overmacht of toeval bij deze derde, wanneer de nakoming van onze verplichtingen hierdoor vertraging zou oplopen of verhinderd zou worden. Onder meer de volgende situaties worden als overmacht aanzien: ongevallen, materiaalbreuk, uitzonderlijke weersomstandigheden, brand, werkstakingen, lock-out, diefstal en uitzonderlijke verkeershinder.
ARTIKEL 10 – AANSPRAKELIJKHEID
Indien de aansprakelijkheid van onze firma bewezen zou zijn wordt onze aansprakelijkheid beperkt tot het binnen een redelijke tijd vervangen of herstellen van het defecte goed of het opnieuw uitvoeren van de dienst en de verplaatsingskosten en het arbeidsloon in verband hiermee. Indien vervanging of herstelling niet mogelijk is zullen wij de betaalde prijs terugbetalen zonder intresten en het geleverde goed terugnemen en dit voor zover de klant dit goed niet ernstig beschadigd heeft. Onze firma is niet aansprakelijk voor schade aan derden en dient de klant in deze hypothese niet te vrijwaren.
ARTIKEL 11 – GEGEVENSBESCHERMING
De partijen zullen zich inspannen om te voldoen aan alle toepasselijke nationale en internationale gegevensbeschermingswetten en wettelijke voorschriften. Zij zijn het erover eens dat de persoonsgegevens die voortvloeien uit de informatie en documentatie verstrekt in het kader van contractuele samenwerking, binnen de vereiste bevoegdheid voor de uitvoering en nakoming van het contract worden gebruikt.
De toepasselijke informatieverplichtingen zijn wederzijds volgens Art. 13 GDPR, waarin beide partijen verwijzen naar hun overeenkomstige gegevensbeschermingsverklaring op hun websites. De respectievelijke volledige informatieverplichtingen kunnen te allen tijde worden bekeken en gedownload worden op deze sites. De partijen erkennen bij de ondertekening van het contract dat zij zich tijdig op de hoogte hebben gesteld van de toepasselijke informatieverplichtingen. Verantwoordelijke partij volgens Art. 4 (7) van de algemene EU-verordening inzake gegevensbescherming (GDPR) voor Duramen is Duramen BV; Contactpersoon: David Hendrickx; Adres: Rue de Lens-Saint-Servais 9, 4280 Hannut; Tel .: +32 495 990 169; Website: https://duramen.be.
ARTIKEL 12 – NIETIGHEID
Partijen verbinden er zich toe de nietige clausule(s) te vervangen door een rechtsgeldige clausule, of clausules, die zal (zullen) overeenstemmen met de oorspronkelijke bedoeling van partijen en de geest van de overeenkomst, dan wel er zo dicht mogelijk bij zal (zullen) aansluiten.
ARTIKEL 13 – GESCHILLENREGELING
13.1. In geval van betwisting, is uitsluitend de ondernemingsrechtbank Leuven bevoegd.
13.2. Alle kosten in verband met de invordering langs gerechtelijke weg, inclusief honoraria van de raadsman, zullen ten laste van de klant worden verhaald.
13.3 Op al onze overeenkomsten is uitsluitend Belgisch recht van toepassing.